Bismillahirrohmaanirrohiim..

Image result for gambar kartun lelaki soleh

Assalamualaikum Warrohmatullohi Wabarrokatuh,

saudaraku,, pernahkah terselip dalam fikiran kita tentang dunia ini. dunia ini sebenarnya apa sih???
ada beberapa yang mengatakan “dunia ini indah”, ada juga yang bilang ” dunia ini semu” , “dunia ini kejam” dan lain sabagainya.
mari kita renungkan sejenak kisah berikut :

suatu ketika Rosulullah SAW pergi ke sebuah tempat ketika malam tiba. saat itu adalah malam pertama ketika beliau mulai merasa sakit. malam ketika Rosulullah SAW tidak dapat tidur. lama sekali beliau berbaring, tetapi mata tidak jua terpejam. akhirnya beliau memutuskan pergi ke suatu tempat.

malam itu adalah malam musim panas yang disertai embusan angin di sekitar kota madinah. Rosulullah SAW keluar hanya ditemani seorang pembantunya. Abu Muwayhiba. beliau berkata kepada Abu Muwayhiba ” aku mendapat perintah untuk memintakan ampun untuk penghuni baqi, baiklah jika engkau berangkat bersamaku”

maka keduanya pergi ke baqi al graqad, pekuburan muslim dideket madinah. ketika sampai di pekuburan itu, beliau berkata kepada penghuni kubur. “salam sejahtera bagimu wahai penghuni kubur! semoga kamu selamat akan apa yang terjadi atas dirimu seperti atas diri orang lain. fitnah telah datang seperti malam gelap gulita yang kemudian menyusul yang pertama dan kemudian lebih jahat datipada yang pertama”

setelah selesai memintakan ampun. Rosulullah SAW berkata ” Abu Muwayhiba, aku telah diberi anak kunci isi dunia ini serta kekekalan hidup didalamnya, sesudah itu syurga. aku disuruh memilih ini atau bertemu dengan Allah SWT kemudian syurga”

hampir memohon , Abu Muwayhiba berkata ” demi ayah bundaku, ambil sajalah kunci dunia ini dan hidup kekal didalamnya kemudian syurga”

“tidak Abu Muwayhiba, aku memilih kembali kepada Allah SWT lemudian syurga”

Demikianlah manusia pilihan , Suri Tauladan sepanjang zaman lebih memilih berada disisi Nya . meskipun mendapat kesempatan hidup kekal di dunia. kita bisa mengambil hikmah dari kisah ini tentang kedudukan dunia yang sesungguhnya,
dalam sebuah hadist juga dikatakan “dunia ibarat penjara bagi kaum mukmin dan syurga bagi kaum kafir”

semakin kita mengejar dunia akan semakin hauslah kita, karena apa yang di dapat tidak akan pernah cukup untuk memenuhi hasrat keinginan manusia yang tamak dan tidak pandai bersyukur. Naudzubillahimindzalik…
semoga kita termasuk ke dalam golongan orang – orang yang pandai bersyukur.

aamiin….
Bilbiya.